Monday, December 11, 2006

Pokaži mi, kako pišeš, in povem ti, kdo si

Zgornjemu stavku bi najbrž na razdalji 20 metrov takoj vrgla vse vejice, ki jih potrebuje. To je pač moja stroka, obsedenost in delno služba. In ne bojte se, tega ne pričakujem od vseh, ker tudi jaz ne obvladam elektrotehnike, kemije, prava ... A besedno in pisno izražanje je vseeno pomemben del nas, tako kot pranje zob, zavezovanje vezalk ali počitek. To vsi obvladamo.
Čez vikend sem v hišici na toplem, s pogledom na najino okrašeno rastočo jelko, levo v družbi psička in desno mačka, ki sta imela vse pod kontrolo, le meni je uhajala para že skozi glavo(ker sem se komaj prebijala skozi besedilo), lektorirala znankino diplomo. Na fakultetah nas vzgajajo v ljudi, ki morajo goljufati, da preživijo, v pobožne ovce sklonjenih glav brez svojih mnenj, v robote, ki znamo na pamet absolvirati tisoče in tisoče nepotrebnih podatkov. Ampak ali nas učijo pismenosti in pisnega izražanja, kaj šele komunikacije? Žal razen nas, ki smo bili trenirani, da bodo besede naš kruh (pa še te slabo), nikogar. Ne strojnikov, ne arheologov, ne kemikov, ne pravnikov ... In vsi ti bodo nekoč besedno in pisno prenašali naprej svoje znanje. Ampak, ali jih bomo sploh razumeli, če niso "funkcionalno" pismeni ? Vsi zelo dobro vedo, kaj bi radi zapisali, povedali, a njihove diplome in doktorati so prava skropocala in odraz tega, da ne znajo ubesediti (pustimo slovnična pravila ob strani) tega, kar mislijo, in to sami. Si predstavljate, da ne bi znali ubesediti oz. zapisati niti želja, ki jih imate za dedka mraza :-)?

2 Comments:

Blogger Topsy said...

A nima DEDEK MRAZ vsaj ene velike zacetnice? SSKJ na moji polici, ki pa ni zadnji, omenja pod mraz tudi "dedka Mraza". Je bil Toporisicev lobij ob izdaji zadnje verzije knjige dovolj mocan, da ga je degradiral le v "dedka mraza"?

Salo na stran. Vazno, da prinese darila, cetudi se je treba zanje potruditi. Midve sva recimo morali vedno dokazati, da skatli za violino in flavto v sobi nista smo zato, da se njima nabira prah, ampak je bilo treba z milim igranjem privabiti darila pod jelko. Na silvestrovo seveda, da ne bo pomote.

Glede pismenosti pa samo mala opazka: Na vseh tehnicnih faksih se se dogovoriti ne znajo, kaj se sme in kaj ne zapisati, kaj je sicer slovnicno pravilno, a se v strokovni liteteraturi lahko uporablja drugace. Dober primer je DNA in/ali DNK. Prvo je pravilno po nase, drugo pa je dovoljeno oziroma je uveljavljen strokovni termin. Ali je diploma strokovno besedilo ali ne? Kajti potem je nujna uporaba drugega izraza, gospod Toporisic gor ali dol.

10:33 AM  
Blogger Morska deklica said...

-Prav po stričku Toporičilu naj bi pravljična bitja in praznike pisali vse z malo. SSSK pa dopušča tudi verzijo dedek Mraz :-)
-Ja, počasi bo treba na flavto kakšen komad naštudirat, da bo dedek M(m)raz kaj prinesel.
-Tehnična terminologija je v diplomah, ki sem jih jaz dobila pod roke v življenju, še najmanjši problem, ker ti študentje preprosto povedo, kaj uporablja njihov mentor (to je prvo pravilo, ki se ga drži :-)), in tako prilagodiš besedilo. Mislila sem bolj na izražanje, ki je porazno.

12:53 AM  

Post a Comment

<< Home