Ne boste me kupili za bakšiš ali slo novinarstvo je šlo v kurac
Nekaj dni sem intenzivno že polna gnusa (prej pa v manjših dozah do iste problematike). In če naj bi bil gnus indikator, da svet ni prav dobro urejen in da ga ni mogoče preprosto urediti, potem je čisto upravičen tale moj gnus do slovenskega medijskega sveta, do nepravičnosti plačevanja, necenjenosti novinarskega poklica ... In gnus se kar kopiči. Pomaga, če se dobim s kolegi novinarji, in skupaj se nam vse skupaj še bolj gnusi. "Najboljši" je bil nekoč novinarski kolega, celo predsednik Društva novinarjev Slovenije, ki je rekel, da smo si sami novinarji krivi, da se ne zorganiziramo. Halo, v čem zorganiziramo? Novinarstvo je najbolj necenjen (še posebno zato, ker ga "cenijo oz. poznajo" le po nekaj komprimitiranih osebkih), neplačan poklic v Sloveniji, kateremu cene določajo lastniki medijev (in ne "nezorganizirani" novinarji), ki šparajo na ta način, da filajo mediji z blesavimi vsebinami. Ker take teme ne potrebujejo pametnih in dobrih novinarjev, lahko to naredi že vsak za malo tolarjev. In tako je že vsak novinar ali fotograf. Ha, ha. In zato, ker je lažje prevesti ali celo ukrasti reportažo in fotke iz neke tuje revije, ker so prevedene licenčne revije najcenejše, ker dobre "home made" reportaže, intervjuji, portreti, te prave novinarske zvrsti, ki jih pri nas sploh več ne zaslediš, ne zvišujejo prodaje. Pravo novinarstvo je poklic, ki zahteva ob vseh mogočih "pacientih", s katerimi delaš, skorajda bonificiran staž, veliko know-howa, raziskav, premisleka, ponovnih branj ... In poklic, ki ima zelo majhen možen krog kakovostne zaposlitve, kar pomeni take, kjer se lahko resnično izpolniš.
Na prste ene roke lahko našteje dobre novinarske projekte - sobotna Dnevnikova priloga Objektiv me zadnje čase navdušuje, čedalje slabša Mladina in zraven bom prištela tudi "našo" revijo Jaz, ki nabrž ne bo preživela zaradi vseh mogočih revij, kot so Nova, Lady, Moje stanovanje ipd. Očitno v Sloveniji, kjer imamo tako in tako zelo zelo omejen (s številom bralcev in ogaševalcev) medijski prostor, še ni prišlo do kritične mase, do velikega poka, ko se bo vse obrnilo - na najslabše ali na boljše. A kaj je bilo prej - kura ali jajce? Ali prej slabi bralci, ki berejo nezahtevne (tipa ali Saška Lendero pije tako ali drugačno kavo zjutraj) ali blesave vsebine (nasveti za vsa mogoča področja življenja in izmišljije o slovenskih kvazi zvezdah), ki poneumljajo, ali slabi uredniki, lastniki medijev. In na vzgojno (ne govorim o otrocih) medijsko vlogo ob takih vsebinah kar pozabite. Bralci sploh več ne ločijo, kaj je dobra fotografija in dober članek in kaj je poden za 2000 tolarjev.
"Ampak ne boste me kupili za bakšiš" (bakšiš je v arabskem svetu neke vrste podkupnina, ponavadi so to malenkosti, kot so malo denarja, Marllboro cigarete ... - vse te magične stvari, ki ti povsod "odpirajo vrata"), je rekla kolegica, ki mesečno z novinarskim delom (za dva najuglednejša slovenska medijska projekta, mimogrede) zasluži 150.000 neto (kar je mimogrede odlično za ta poklic). Tarife za intervjuje so recimo 30.000 tolarjev, portreti 15.000 SIT, reportaže prav tako bedno plačane. Sramotno. In sarmotno je tudi to, da v novinarstvu sploh ne zaposlujejo več. "Honorarci" je naša etiketa. Če nočeš, pač letiš na cesto. Novih honorarcev stoji dovolj v vrsti, pravijo. Ko pa sama kot urednica iščem nov, DOBER kader, ga NI.
Pred dnevi berem v Financah, da odpuščajo na Delu, Dnevniku, najprej seveda honorarce, potem tistih veliko, ki po nepotrebnem sedijo na uredništvih. Ni novinarskih novoletnih zabav, kaj šele božičnice (na KAD-u, v tej državni firmi, pa npr. dobijo 250.000 SIT) . Še najmanj zaskbljujoča v medijskih vodah pa je novica, da so bili na Delu primorani odpovedati novoletno zabavo za svoje novinarje s Severino :-)
Nekaj dni sem intenzivno že polna gnusa (prej pa v manjših dozah do iste problematike). In če naj bi bil gnus indikator, da svet ni prav dobro urejen in da ga ni mogoče preprosto urediti, potem je čisto upravičen tale moj gnus do slovenskega medijskega sveta, do nepravičnosti plačevanja, necenjenosti novinarskega poklica ... In gnus se kar kopiči. Pomaga, če se dobim s kolegi novinarji, in skupaj se nam vse skupaj še bolj gnusi. "Najboljši" je bil nekoč novinarski kolega, celo predsednik Društva novinarjev Slovenije, ki je rekel, da smo si sami novinarji krivi, da se ne zorganiziramo. Halo, v čem zorganiziramo? Novinarstvo je najbolj necenjen (še posebno zato, ker ga "cenijo oz. poznajo" le po nekaj komprimitiranih osebkih), neplačan poklic v Sloveniji, kateremu cene določajo lastniki medijev (in ne "nezorganizirani" novinarji), ki šparajo na ta način, da filajo mediji z blesavimi vsebinami. Ker take teme ne potrebujejo pametnih in dobrih novinarjev, lahko to naredi že vsak za malo tolarjev. In tako je že vsak novinar ali fotograf. Ha, ha. In zato, ker je lažje prevesti ali celo ukrasti reportažo in fotke iz neke tuje revije, ker so prevedene licenčne revije najcenejše, ker dobre "home made" reportaže, intervjuji, portreti, te prave novinarske zvrsti, ki jih pri nas sploh več ne zaslediš, ne zvišujejo prodaje. Pravo novinarstvo je poklic, ki zahteva ob vseh mogočih "pacientih", s katerimi delaš, skorajda bonificiran staž, veliko know-howa, raziskav, premisleka, ponovnih branj ... In poklic, ki ima zelo majhen možen krog kakovostne zaposlitve, kar pomeni take, kjer se lahko resnično izpolniš.
Na prste ene roke lahko našteje dobre novinarske projekte - sobotna Dnevnikova priloga Objektiv me zadnje čase navdušuje, čedalje slabša Mladina in zraven bom prištela tudi "našo" revijo Jaz, ki nabrž ne bo preživela zaradi vseh mogočih revij, kot so Nova, Lady, Moje stanovanje ipd. Očitno v Sloveniji, kjer imamo tako in tako zelo zelo omejen (s številom bralcev in ogaševalcev) medijski prostor, še ni prišlo do kritične mase, do velikega poka, ko se bo vse obrnilo - na najslabše ali na boljše. A kaj je bilo prej - kura ali jajce? Ali prej slabi bralci, ki berejo nezahtevne (tipa ali Saška Lendero pije tako ali drugačno kavo zjutraj) ali blesave vsebine (nasveti za vsa mogoča področja življenja in izmišljije o slovenskih kvazi zvezdah), ki poneumljajo, ali slabi uredniki, lastniki medijev. In na vzgojno (ne govorim o otrocih) medijsko vlogo ob takih vsebinah kar pozabite. Bralci sploh več ne ločijo, kaj je dobra fotografija in dober članek in kaj je poden za 2000 tolarjev.
"Ampak ne boste me kupili za bakšiš" (bakšiš je v arabskem svetu neke vrste podkupnina, ponavadi so to malenkosti, kot so malo denarja, Marllboro cigarete ... - vse te magične stvari, ki ti povsod "odpirajo vrata"), je rekla kolegica, ki mesečno z novinarskim delom (za dva najuglednejša slovenska medijska projekta, mimogrede) zasluži 150.000 neto (kar je mimogrede odlično za ta poklic). Tarife za intervjuje so recimo 30.000 tolarjev, portreti 15.000 SIT, reportaže prav tako bedno plačane. Sramotno. In sarmotno je tudi to, da v novinarstvu sploh ne zaposlujejo več. "Honorarci" je naša etiketa. Če nočeš, pač letiš na cesto. Novih honorarcev stoji dovolj v vrsti, pravijo. Ko pa sama kot urednica iščem nov, DOBER kader, ga NI.
Pred dnevi berem v Financah, da odpuščajo na Delu, Dnevniku, najprej seveda honorarce, potem tistih veliko, ki po nepotrebnem sedijo na uredništvih. Ni novinarskih novoletnih zabav, kaj šele božičnice (na KAD-u, v tej državni firmi, pa npr. dobijo 250.000 SIT) . Še najmanj zaskbljujoča v medijskih vodah pa je novica, da so bili na Delu primorani odpovedati novoletno zabavo za svoje novinarje s Severino :-)
20 Comments:
In še to. Najhuje je neločevanje novinarskih zvrsti. Zdaj so že vse (dober primer je poročanje o ponovnem predsednikovanju Kocjančiča na Olimpijskem komiteju) kratke novice že komentarji ali pa oglasne vsebine. Fuj ...
Jaz bom jutri napisal prošnjo če me vzamejo v KAD. Moja dolgoletna plača je bila bakšiš večja od njihove božičnice, zaposlitev manj sigurna, pa še dokaj odgovorna služba je bila (vsaj tako sem jo jaz jemal in nikakor ne bi mogel zvaliti krivdo na prejšnjo garnituro ali kaj podobnega).
Drugače pa se mi zdi da bi narod slovenski počasi že lahko prodajal gnus. Jeba je samo to ker ga je veliko, kar pomeni da bi bil poceni ...ah ta slovenija
Tipičen primerek gnusa od revije je Delova priloga Ona. V uvodniku se urednica zgraža nad ženskami, ki hujšajo, na naslednji strani pa reklama najbolj bebave sorte.
Res, zelo si želim, da bi lahko naročila dobro revijo ali časopis v slovenščini. Naročena sem na nekaj tujih revij.
Revija Jaz je dobro zastavljena, naročila je pa še nisem. Zakaj? Ker se bojim, da ne bo obstala, premalo oglasov je notri :) V mojem malem kraju se je tudi ne da dobiti v kiosku.
Tako bomo spali, kakor si bomo postlali. Veš kaj mi gre kot novinarju v Sloveniji najbolj na živce? Da se vsi uležejo pred piarovci, ki zadnje čase blazno radi govorijo: "Vprašanja vnaprej ali pa nič!"
Sicer ne vem, če je Repovž mislil to, ko je govoril, da smo si sami krivi za nastalo situacijo, vseeno pa mislim, da bi bili glede teh "vprašanja vnaprej!" lahko malo bolj odločni in bi rekli - "Bi radi vprašanja vnaprej? Pri meni ne!" in skenslali intervju.
Dokler bodo pa novinarsko delo opravljale ekonomistke, filofaksarice in ostali, ki se nimajo kam dati pa se grejo "novinarje", bo pa tako, kot je sedaj. Novinarska stroka? Kaj je to?
najprej kratka prošnja: kraskotova, za božjo voljo, zamenjaj barvi besedila in ozadja. od tega oči trpijo!
rad pa bi malce preusmeril fokus: izvirni greh je namreč v tem, da ljudje vobče nočejo kvalitetnih novinarskih izdelkov. kvalitetno novinarsko delo je izdelek za niche market, za majhno falango ljudi, ki se jim te reči da brat, zapovrh pa so v luči polpreteklih uravnotežanj še skrajno sumničavi in imajo visoke zahteve. zaslužek je primerno majhen, tveganje veliko, delo naporno, ergo: ni poslovne iniciative, da bi se resnega novinarskega projekta sploh lotili.
ne verjamete? tukaj je reality check: je kdo uspešno ulovil veter razočaranja nad Delom v jadra? ha, ni videti. Dnevnik je pobral kupček novinarjev Dela - ti ljudje so vajeni varnih služb in spodobnih plač in zato dragi -, res nekatere dobre, a pravega učinka ni bilo. po zadnjih podatkih jim prodaja še vedno pada. ljudje, ki so nekoč brali Delo, v veliki meri preprosto ne berejo več tiskanin.
večji del ljudi je več kot zadovoljen z, celo navdušen nad direktom, slonovicami, rumeno vsebino obeh televizij ter široko izbiro abotnosti iz Dela Revij in Burde. za omenjeno ne potrebuješ novinarjev, zato seveda nihče ni tako neumen, da bi jih plačal ali celo zaposlil. zakaj, za božjo voljo, če bo vendar za drobiž reč spisal polpismen študentek?
povzetek: ni kriva ponudba, ki jo vsi radi vlačite naprej. krivo je povpraševanje. čas je za nov poslovni model, ki se bo temu prilagodil. lahko pa se, seveda, prekvalificirate... ;)
@Domen: in ker je tako bedno stanje v slo novinarstvu, gre veliko novinarjev med PR-ovce. In v novi (bolj "fini in pomembni" vlogi) bi na lastni koži še vedno morali občutiti vso problematiko biti novinar, ampak oni kar naenkrat pozabijo in kaj kmalu začnejo trobit novinarjem: "Vparašanja naprej, al pa ne bo nič". :-)
Novinarska sroka, hmm. Ja, bomo sledili kar nasvetom "kapitana Jake", ki pametno svetuje, da se čim prej prekvalificiramo, preden se ladja potopi do konca ... in ostanejo na barki samo še "novinarji" rumenih medijev ali medijev, polni nekih nasvetov za lajf ;-)
Kar se pa lastnega postiljanja tiče - zelo težko si sami določamo cene naših "storitev", kot na primer (napihovalci cen) arhitekti, oblikovalci, pravniki ...
@kapitan Jaka: tvje besede bodo uslišane, zelo kmalu.
Ja, meni se tudi izvirni greh zdi bolj na strani občinstva (bralcev, gledalcev...). Povpraševanje še vedno diktira ponudbo. Prav zato je zame najboljši pokazatelj stanja "slovenskih duš" to, da imamo najbolj bran dnevnik rumeni tisk (daleč na prvem emstu so že leta in leta Slovenske novice z abotnimi vsebinami. Veliko listaš, nič ne bereš princip :-)). V tujini so rumene strani brane, to drži, a ne dosegajo prvih mest, nikoli!
Last but not least - Hirkani :-)@V domačem prostoru nam manjkajo dobre revije, ja, tipa Focus (www.focus.de) ali Esquire (www.esquire.com). Z avtorskimi teksti, avtorsko fotografijo, ne preveč intelektualno zamorjenimi vsebinami, ampak še vedno navdušujoče, življenjsko, zgodbe ... Pravkar sem odprla en Esquire in preštela malo urednike: deputy editor, editorial director, design director, editorial project direktor, executive editor, fashion director, articles director, senior associate editors (dva), associate director, assistant editors (dva), editorial assistants in še special assistant to the editor in chief. In potem še 11 raziskovalcev, 7 dopisnikov za hrano in potovanja, eden za pijačo, eden za "spiritualne" vsebine in en svetovalec za kulturo. Pa tole ni znanstvena fantastika ali izmišljija, seveda pa imajo veliko naklado:-) Razni Timesi, ki smo jih imeli nekoč naročene, so pa že tako prepolni amerikanizma (tudi original National geographic), da gre človeku na bruhanje.
komentatorju je zadnje čase čedalje ljubši vanity fair... pa s kombinacijo timea in newsweeka se tudi da shajati: amerocentrizem se da preseči.
mimogrede pa bi še navrgel, da je tale kurac v naslovu res grozna stvar: bloge vendar berejo tudi otroci! ;) predlagam rabo ljubkega jadranskega evfemizma pre-muda. šlo u premuda torej...
Lahko rečeva, da je šlo tudi vse skupaj v Sveti Krijal (saj se spomniš, kajne, zaliv na Pre-mudi) ;-)
Vezano na pre-muda me na Jadranu vedno navdušuje izraz pre-gača (za predpasnik :-)
glede vprašanj vnaprej - jaz piarovce čisto razumem. Jasno. Vsi bi tako počeli, če bi bili na njihovem mestu. Olajšati si delo, zakaj pa ne. Mene bolj skrbijo novinarji, ki bi morali točno tako prakso ignorirati, ne pa, da jo podpirajo in igrajo njihovo igro. In ker se na tem področju ne zgodi nič organiziranega, lahko piarovci to prakso še vedno uporabljajo.
Trenutno mi gre na slovenski medijski sceni najbolj na jetra poplava nekih lifestyle magazinov (jaz inkluded, čeprav ga še nisem držal v rokah, berem pa online edicijo), ki samo smetijo in ničesar ne povejo. In tukaj se potem zgodi ta preobrat v kvalitetnem novinarstvu in dejstvu, da ljudje ne ločijo več med novinarstvom, reklamiranjem in nečim, kar je vmes.
Kar se tiče prekvalifikacije - to je točno to, česar ne smemo narediti. Najbolje zbežati in nič poskusiti, samo zato, ker se nekaj ne prodaja oziroma je scena zavožena. Ravno sedaj je priložnost za nove projekte, za nove ideje, ker bomo lažje prišli na površje, če je že vse ostalo tako zavoženo. Pa nova ideja ne pomeni,da se kanu potopi in ti zgradiš novi kanu, ampak da se kanu potopi in ti zgradiš parnik (se opravičujem za ponesrečeno navtično alegorijo, ampak mi zdajle ne pride kaj bolj bistrega na pamet).
In to je glavni problem. Kdo misli parnike, če so povsod sami kanuji?!
Vidiš, Jazu še zdaleč!!! ni lifestyle revija in se ne deklariramo kot to, ampak revija za odkrivanje življenja (mi ne svetujemo, ne postavljamo za zgled, ampak govorimo o ljudeh z zgodbo in strastmi do nečesa). Gre za unikaten projekt na naših tleh. Mi (predvsem investitor) smo si drznili iz kanuja zgraditi parnik, torej poskušamo. Pri nas ni tako imenovanih PR člankov in člankov, ki "samo smetijo in nič ne povedo", zato pa komaj plavamo. Lažje je dobiti oglaševalce, ki jih "pripenjaš" na teme, kot so gradnja stanovanja, nasveti za zdrave in lepe, wellness pozimi, orgazem na 12 načinov ... kot pa ob kakovostnih intervjujih, npr. fotoreportaži iz Afganistana, kolumnah, portretih ... Vse so avtorska besedila, avtorska fotografija, ampak to stane, zelo. In ko investitor ugotovi, da je temu tako, bi seveda rad znižal stroške. In smo že nazaj na kanujih :-) Mi se gremo t.i. literarno novinarstvo ("the story has a theme, purpose, reason, destination and that it's worthwhile to ingest" bi rekel Mark Kramer), ampak slovenske investitorje zanima samo profit, čeprav so v štartu takoj za nove projekte, torej za površje. Mediji niso področje, kjer se da pri nas zaslužiti v pol leta. Tudi če najdeš ekipo sodelavcev, ki je pripravljena graditi parnik, ni ljudi, ki imajo denar za tak parnik, še posebno pa ne, da bo ta parnik nekaj časa plul. Dokazano, žal. In kdo bo investiral reko, po kateri bo plul ta parnik?
P.S. Kot bi Hirkani rekla: malo reklam :-)
katka, zakaj si pa dala finance v ospredje?
Miška, to je fotka od jeseni in ne boš verjela...s tvojo naslovko. Nič, je samo ilustrativna, nima nobenega globjega sporočila (z izbiro časopisov) kot tisto, kar piše na naslovnici: "Kam z mrtvimi?"
haha, ja, sej se spomnim te fotke in strinjam se, naslov je pravi :)
lupcki
Kar se pa lastnega postiljanja tiče - zelo težko si sami določamo cene naših "storitev", kot na primer (napihovalci cen) arhitekti, oblikovalci, pravniki ...
Glede teh vrst, Kontessa Krassovwitz, se pa še pogovorimo, danes na srečanju na vrhu.
Gospa pravnica, danes na srečanju na vrhu v NM bo zagotovo točka dnevnega reda tudi določanje cen storitev. Glede na to, da bo na srečanju pravnica in arhitektka, se mi trda prede ;-)
Kontesa,
se vam je vse tako zagnusilo, da se postite tudi pri postih...
Jejhatana!
Ko sem vidla tvojo knjigico tarif, ja ;-)
Z nekoliko zamude, pa vendarle.
Kako so se honorarji znižali v zadnjem letu in pol, je komaj še za verjeti. Preživeti pa je z njimi itak nemogoče.
Poglejmo kar moj primer: 16 "resnih" prispevkov (s specialističnega področja financ), vsak v dolžini 100 - 150 vrstic. Pisala sem skoraj vsak dan (in kajpak prihajala v redakcijo za 'svojo' delovno mizo).
Zaslužek na koncu meseca: 580 evrov.
Ponavljam: ušivih 580 evrov. Se mi ne bi bolj splačalo vleči socialno pomoč od države in vse 4 držati v zrak?? Od tega bi morala plačati še prispevke za socialno varnost, pa jih seveda ne, ker jih nimam s čim.
Zato tudi nimam urejenega statusa s.p. ali svobodnega novinarja. Delam na črno, na tuje ime.
Sramota, Delo! Koliko nas je tam še takih, ki ti delamo za DROBIŽ? Z diplomami in več kot 15-letnimi novinarskimi kilometrinami?
V zadnjih 18 mesecih mi je samo enkrat uspelo priti do tisočaka evrov/mesec - ko sem imela 26 objav.
Seveda ti ne povrnejo nobenih prispevkov, malice, vožnje, stroškov telefona...
Ima še kdo od vas DOVOLJ?
Post a Comment
<< Home